BMW 740 i
Kam až sahá historie těchto rychlých sedanů? První generace BMW řady 7 (E23) se představila v květnu 1977 a nahradila ve výrobním programu modely 2.8L, 3.0, 3.3L. Osazena byla řadovými šestiválci, z nichž nejsilnější nesl typové označení 745i. Jednalo se o přeplňovanou verzi motoru 3,2 l o výkonu 185 kW. Již před třiceti lety měly tyto vozy ABS, od roku 1980 palubní počítač a nabízely takové prvky výbavy jako např. elektricky nastavitelná sedadla, samočinné udržování světlé výšky atd. Druhá generace (E32) byla uvedena v roce 1986 a rok poté byla nabídka motorů rozšířena o první německý poválečný dvanáctiválec 750i (5.0 l – 220 kW). Při modernizaci v roce 1992 byly řadové šestiválce nahrazeny vidlicovými osmiválci v modelech 730i a 740i. Třetí generace (E38) dostala do vínku širokou škálu motorů. Od šestiválce 2.8 l přes osmiválce až po vylepšený dvanáctiválec 5.4 l a od roku 1996 také první, ne příliš úspěšný, turbodiesel pod kapotou BMW řady 7 pro model 725tds. V průběhu výroby byla nabídka motorů dále vylepšována a rozšiřována. V roce 1996 proběhla modernizace zážehových osmiválců s důrazem na vylepšení průběhu točivého momentu a dva roky poté byl neúspěšný vznětový motor 2.5 l nahrazen zcela novým 3.0d s přímým vstřikem paliva se systémem Common Rail a výkonem 135 kW. S faceliftem v roce 1999 přibyl ještě unikátní vznětový osmiválec s mamutí silou 560 N.m. a od roku 2000 byl vznětový šestiválec posílen o 7 kW. V závěru výroby se tedy třetí generace řady 7 nabízela v těchto verzích:
728i (R6, 2.8 l, 142 kW, 280 N.m)
735i (V8, 3.5 l, 175 kW, 345 N.m)
740i (V8, 4.4 l, 210 kW, 440 N.m)
750i (V12, 5.4 l, 240 kW, 490 N.m)
730d (R6, 2.9 l, 142 kW, 430 N.m)
740d (V8, 3.9 l, 180 kW, 560 N.m)
Motory BMW téměř vždy patřily mezi špičku. Všechny dokáží spolehlivě rozhýbat tuto luxusní limuzínu na rychlost daleko za 200 km/h, ale jen modely 740i a 750i se dokáží suverénně a bez zaváhání dostat na 250 km/h a zároveň jsou kroceny lepšími brzdami s ventilovanými kotouči i na zadní nápravě.
Zobranený model je ročník 1994, tedy s motorem o zvihovém objemu ještě 4,0 l a točivým momentem 400 Nm dosahovaným při 4500 ot. tento starší agregát plní emisní normu Euro I, zatímco modernizovaná verze nabízená od roku 1996 již plnila Euro II. Reálná spotřeba tohoto modelu se pohybuje mezi 12-13 l/100km, v extrémech je možné jezdit za 10-16 l/100km.
Are you 18? Come in and don't be shy!
(loveawake.ru, 1. 2. 2022 3:08)